Skogsbrand

100312

Idag är det flaggdag, kronprinsessan Victorias namnsadg. Ingen av oss har tagit större notis om det, men svägeskan har varit i Stockholm och grattat Victoria och dessutom fått en pratstund med henne. Bägge har namnsdag idag och vad vi förstått är det de de har konverserat om. Själv känner jag mig lite bättre nu tycker jag, har snickrat flera timmar i nya badrummet och känner att det går bättre och bättre för varje dag, hoppas bara det inte kommer ett bakslag.
1917 var det en stor skogsbrand här som ödelade stora delar av gårdens skogar. I början på 80-talet tog jag ner en tall som skogsbranden inte hade tagit död på. En trissa av stammen har jag sparad och där kan man tydligt se hur det finns en brandlyra och när jag räknade tillbaka årsringarna kom jag till just året 1917. Nu pryder denna trissad vår öppna spis i köket.



Trissan som visar en tall som överlevde stora skogsbranden 1917

Kommentarer
Postat av: Marie

Så häftigt! Ja, inte att det brann men coolt att kunna se det så tydligt så långt efteråt. Historiens vingslag verkligen.

2010-03-13 @ 23:26:49
URL: http://livsresande.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0