Semester och födelsedag

100719

Det viktigaste som hänt sedan senaste inlägget är onekligen att jag har börjat min semester. Fyra härliga veckor ligger orörda framför och väntar. Sista dagen på jobbet firade vi med semesterlunch, spätta från Vislanda värdshus smakade bra. Alla vi som kämpat på sedan innan midsommar får nu vår efterlängtade ledighet och andra halvan av gänget är tillbaka i selen.

Ett annat positivt besked är att jag blivit antagen till fortsättningskursen på Linnéuniversitetet i Hållbart Familjeskogsbruk. En del av delkurserna verkar torra som gammalt virke medan annat som jatkadministration lockar mer.

Det är äntligen svalare, det går att andas och att vara utomhus och dona i trädgården utan att smälta bort. Såååå skönt. Vi är mitt inne i skördetiden. Inspirerad av Ernst Kirchsteiger har vi gjort olja smaksatt av vitlöt, rosmarin och citron. Den går stå och gosa till sig lite innan det blir dags att smaka av om några veckor.

En sommartradition som jag verkligen gillar är Sommarprogrammen i P1. De jag inte kan lyssna till direkt laddar jag hem i Mp3-format och har hela hösten på mig att lyssna igenom alla pratarna. Högst på favoritlistan i år ligger nog Eva Dahlgren och Michael Bindefeld som båda visade djupa och intressanta sidor av sig själva. Annika Sörenstam däremot var trist. Hon läste innantill med en torr och oengagerad stämma som sin likaledes trista sport - golfen.

Sist men inte minst var det min födelsedag igår. Maken var inte svårövertalad i att följa med till underbara Österlen. Målet var Mandelmanns trädgårdar i Rörum. Gustaf och Marie Mandelmann gjorde succé i trädgårdskretsar förra året med sin sympatiska utstrålning i Svt Trädgårdsfredag. De var inte sämre i levande livet. Jag fick en chans till en liten pratstund med Mandelmann själv och vi utbytte trädgårdstankar. Vi var inte de enda som hittat hit till denna lilla pärla mellan Kivik och Simrishamn men det kändes aldrig trångt. Här finns gott om plats för alla som vill kika runt.



Intressant möte med en trädgårdsidol


I de här vackra dammarna odlas bl a vattenkrasse



Utsikt mot gård och växthus hos Mandelmanns

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0