Fyra landskap på sju dagar

100807

Vi började hos släkten i Halmstad. Det blev grillat på kvällen och en promenad i omgivningarna där vi tittade på Prins Bertils forna sommarstuga. Den ser ganska förfallen ut nu tyvärr. Nästa anhalt var Göteborg och väl där kan man inte missa Liseberg. Blir man någonsin för gammal för att roas där? God mat, underhållning av Karl-Einar Häckner och många spelrundor på chokladhjulet. En attraktion åkte vi, Kållerado tror jag den hette. Det är en slags variant på forsränning.

En av höjdpunkterna var en tur vi gjorde i Göteborgs södra skärgård och till Brännö mer specifikt. Vi promenerade kors och tvärs på ön och där var så mycket frodigare än vad vi kunnat tro. Många fina, gamla, välbevarade hus längs huvudgatan. Bilarna är få men flakmopparna desto flera, jag räknade till att vi såg 45 under de få timmar vi var där.

Vi bodde på och utforskade Tjörn och Orust. På den senare ön har jag många anor som bott, men nu är det länge sedan. Min släkt fanns där under första halvan av 1700-talet. Jag har tidigare föreställt mig att de flesta var fiskare men nu när jag sett gårdarnas läge inser jag att de var bönder. Orust verkar mycket bördigt. De pittoreska fiskelägena duggade tätt och marinorna med dyra båtar var legio. Detta stod mig upp i halsen efter några dagar. Fiskelägena flöt ihop och det gick knappt att särskilja de olika orterna. I Skärhamn var kyrkan dock vacker och rolig med en smilie på. Här ligger också Nordens Akvarellmuseum som vi gjorde ett kort besök i.  Något bad blev det aldrig. Brännmaneterna var överallt och avskräckte tyvärr.

Hemvägen gick över Västergötland. SAAB-museet i Trollhättan stod på programmet och vi tog en tur över Hunneberg som var en besvikelse. Så mycket trevligare var Kinnekulle istället som vi åkte runt och där vi intog en härlig grillbuffé. Sista kvällen bodde vi på bondgård, ett Bed & Breakfaststället som ligger ett stenkast från både Husaby ruin och St Sigrifds källa där Olof Skötkonung enligt traditionen som förste svenske kung blev döpt. Sista dagen spatserade vi genom den vackra trästaden Hjo och fikade på Café Grönköping. Staden har fått något EU-pris för sin renovering och bevarande av trästadens miljö, mycket välförtjänt. Väster om staden ligger byn Örjanstorp. Det finns alltså två byar med detta namn i Sverige. Vi stannade och tittade och fotade hos vår namne.



Prins Bertils sommarstuga i Tylösand



Speldjävulen drabbar maken vid tobleronehjulet



Karl-Einar Häckner underhåller och TV spelar in



Lustiga huset på Liseberg



På Brännö brygga



Flakmoppe, vanligaste kommunikationsmedlet på Brännö



Brännmanet


Skärhamns kyrka komplett med smilie


På SAAB-museum i Trollhättan



St Sigfrids källa



Det andra Örjanstorp



Trästaden Hjo

Kommentarer
Postat av: Marie

Hej hej, skoj ni var nästan här hos mig! ;) Skoj att turnera runt lite i vårt fagra land, kram!

2010-08-08 @ 15:42:20
URL: http://livsresande.blogspot.com
Postat av: annmari

Trevligt med en liten semestertripp

2010-08-08 @ 18:58:57
URL: http://annmari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0