Tre slott

090712

De som inte känner mig väl vet inte att ett av mitt livs passioner är slott. Till dags dato har jag varit inne i 108 stycken och utanför oräkneliga fler. Idag hade jag förmånen att få beundra tre av Kalmar läns vackra slott. Björnö, Stävlö och Strömsrum.


Stävlö slott, Björnö slott och Strömsrum slott.

Tre slott som alla är vackra på sitt sätt. Stävlös arkitektur är väldigt speciell och liknar nästan en teaterkuliss. Gårdssidan skiljer sig mycket från sjösidan här ovan. Björnö slott var vackrast belägen vid vatten med öar och vikar intill och en fin engelsk park. Strömsrums omgivningar liksom själva slottet imponerade. Ger en väldigt rustik och gammaldags känsla. Det stora taket är fantastiskt.

Vårt sista stopp på vår helgtur till Kalmar/Öland var byn Pataholm. En riktig liten idyll, där allt var välskött och vackert. Kanske lite väl puttenuttigt på sina ställen men väl värt ett stopp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0