Stora dopparedagen en smula försenat

091226

Efter en jobbig färd västerut mellanlandade vi hos mamma på väg till resten av släkten som väntade med ljuvligt smakande dopp-i-grytan. Denna gamla ursprungliga julmatstradition är svårslagen och det som jag allra mest längtar efter juletid. Brödet bakat efter alla konstens regler doppas i grytan som där skinkspadet är själva basen. Till detta äts det rimmat kött, revben och julkorv. Här känner jag samhörigheten med den gamla småländska bondekulturens sätt att fira jul. Ledsamt nog dör nog traditionen ut med vår generation.



En äkta jul

Kommentarer
Postat av: annmari

Dopp i grytan är gott. Måste jag också ha på julbordet. Men tyvärr är det bara jag som gillar det, så visst är det på utdöende

2009-12-27 @ 20:11:04
URL: http://annmari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0