Mellandagar

091229

* I gårdagens uppräkning glömde jag bort Jan Guillous självbiografi "Ordets makt och vanmakt", förstår inte hur det gick till. Den avslutade jag i alla fall precis innan jul.
* Av samma författare har jag också slukat den sista (senaste?) i Hamiltonserien "Inte om det gäller din dotter". Som alla andra böcker i den serien är den fascinerande och välskriven.
* Kerstin Ekmans trilogi Vargskinnet som utspelar sig i Jämtland höll mig fast under vintern "Guds barmhärtighet", "Sista rompan" och "Skraplotter". Mycket bra och välskrivna böcker som varmt rekommenderas.
* Lite lättsammare var irländska Maeve Binchys "Semesterväder".
* Bengt Olssons "Hennes mjukaste röst" var lite mer komplex. Jag pendlade mellan att tycka instinktivt illa om huvudpersonen och andra stunder ynka henne. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag egentligen tycker om boken.
* Klassikern "Dvärgen" av Pär Lagerkvist var ytterligare ett återseende och ett kärt sådan. En riktigt bra bok som tränger in under huden på ondskan hos människan.
* Ewonne Winblads bok "Frälst, förmögen, förskingrad" var ett stycke 1900-talshistoria som jag inte visste något om tidigare. Detta är historien om Hanna Lindmark som skapade ett imperium av restauranger och hushållsskolor men blev lurad och förskingrad av en frikyrkorörelse.
* Efter bröllopsresan till St. Petersburg blev det ytterligare lite ryskt. Nikolaj Gogols "Näsan" var både rolig och bisarr med härliga miljöskildringar från 1800-talets Ryssland. Det handlar om en man som vaknade och upptäckte att hans näsa hade rymt och de vedermödor han hade att få tillbaka sin näsa.
* "Den ryske vännen" av Kajsa Ingemarsson fick jag i bröllopspresent av vårt bibliotek! Tack än en gång.
* "Sovjetunionens roliga historia" av Claes Eriksson m fl. är en skildring över den humor som trots allt frodades i forna Sovjet.
* Ulf Lundells senaste "Vädermannen" var jättebra. Numera föredrar jag honom som författare och inte som musiker. Det hela blir ju inte sämre av att det hela utspelar sig på Österlen som jag tycker så mycket om och att ett par släktingar till maken figurerar som statister i romanen.
* Helena von Zweigbergs "Ur vulkanens mun" var ganska sorglig bok om barnfamiljen på semester där de försöker lappa ihop ett trasigt förhållande.
* "Himmel" av Torbjörn Flygt var svår att lägga ifrån sig. Den var välskriven och handlade om till synes vitt skilda människor i Malmö vars liv ändå rör vid varandras.

Sedan har jag läst en massa kurslitteratur i min skogskurs som jag inte tänker gå närmare in på här. Givetvis har flera historiska böcker också slukats men eftersom jag håller mig till mest till skönlitteratur här får de bara nämnas i förbifarten. Mest stolt är jag att jag har stavat mig igenom 4 böcker på tyska (med ett lexikon tätt tryckt till kroppen). Det är nyttigt att öva på att läsa ett främmande språk. Det går också lättare och lättare med tiden.



Nysnö

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0