Back to university

090911

Idag satte jag mig på skolbänken igen. I alla fall så satt vi där i en timme på kursintroduktionen till Hållbart familjeskogsbruk. Jag har tänkt att prova på kursen på distans och se om det är något för mig. Det känns angeläget att lära mig mera om skogen som vi lever i och av. Ganska snart gav vi oss ut i verkligen och besökte först en gård utanför Kalvsvik för att titta på ett hygge och lära oss lite om olika mättekniker. Lunch intogs på Osaby säteri. Där bjöds vi på en konstig linssoppa, men aiolin till var god i alla fall. Soppa till lunch är kanske inte vad man drömmer om när matkostnaden var ganska hög.

På efter middagen mätte vi provytor/grundytor med hjälp av relaskop, höjdmätare, klave och vanligt snöre. Det var roligt att de så tidigt i kursen blandar in praktiska uppgifter. Jag tror nog att teorin blir mer lättsmält då. Vi hann också med ett besök på ett litet sågverk, en enmansshow. Intresant.


På visningsgården Östanstorp



Här sågas ett baggaträd till

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0