Konstrunda i Tingsryd

100904

Tillsammans med goda vänner åkte vi runt i trakterna kring Tingsryd som denna helg visar upp sina konstnärer, hantverkare och hembygdsgårdar. Vi började med en god lunch på restaurang Ladan i Urshult och sedan blev det ett par utställare i Tingsryd. En liten tavla med ett får från Gotland fick följa med mig hem från Anna-Lisa Anderssons kollektion. Hon har mycket färgglada tavlor målade inte bara i Sverige utan också i Grekland och Tunisien.
En höjdare var mötet med Kony Södring. Tingsryds kanske mest kände invånare, i alla fall mest kunnige fotograf. Han delade med sig av sin rika berättarskatt och visade fotografier.
I Rösmåla skola ställde hantverkare och konstnärer ut och här hittade jag ett par hemstickade sockar i härliga färger och ett turkiskt mönster som passade och som jag föll för. Här fikade vi utomhus, fick småländsk ostkaka att smörja kråset med, inte alls dumt.
Avslutningsvis blev det Lunnagården och Kurrebo. Här har Nelsons fröer provodlingar och trädgården prunkade i alla möjliga färger. Ha-begäret väcktes för trädgården och lite lökar köpte jag som förhoppningsvis ska förgylla våren för oss.

Det gotländska fåret får följa med hem.


Småländsk-turkiska sockor värmer gott.


Möte med Kony Södring, Tingsrydsprofil och fotograferingsexpert.

Kommentarer
Postat av: Marie

Så fin tavla och vilka vackra värmande sockar du fick tag på! :) Mysigt!

2010-09-10 @ 21:34:46
URL: http://livsresande.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0