Höst och vinter blandat

101024

Älgjakten blev ganska misslyckad om man bara ser till fällda djur, som blev en liten ynka kalv. Däremot var det strålande vackert väder, sol, klarblå himmel och fina höstfärger. Vi fortsätter under hösten att försöka få lite kött till frysen. Mera ekologiskt än vilt går knappast att få.

Jag måste ta ut mera semester i år för att den inte ska brinna inne och det vill jag ju inte. Vi har surfat lite på nätet och tittat på alternativ, under närmaste veckan får jag nog bestämma mig. Att bara sitta hemma en vecka när vädret kanske är dåligt och bli försoffad har jag ingen lust med.

Jag har länge velat vara med i en bokcirkel där vi läser samma bok, träffas och diskuterar och utbyter erfarenheter av det vi läst. Intresset här i bygden är lika med noll så därför blev jag jätteglad när jag hittade bloggen http://www.enbokcirkelföralla.se/ . Det är fler än jag som är i samma sits tycks det och kvinnan bakom bloggen ordnar alla möjliga bokcirklar, nu senast på facebook. Det var oerhört spännande att ta del av det evenemanget, vi var ett 20-tal läsare som diskuterade "Igelkottens elegans". I mitten av december är det dags för nästa cirkel, då en japansk bok. Spännande, jag är Asien är en vit fläck i mitt läsande.

Grävningen för vårt fibernät intensifierades i veckan. Vi har fått en tranformator på plats bakom huset och nu är de två naturligaste vägarna blockerade och jag får leta mig fram på småvägar till Vislanda. Det var inte så roligt i slutet av veckan när snön lagt sig och det var rejält halt. Vi hade mycket att göra med halkan. Avåkningar och cykelolyckor om vartannat. Varje år vet man att halkan snart slår till och ändå är så många så oförberedda. Maken var gullig nog att byta till vinterdäck åt mig så nu känner jag mig lite säkrare i alla fall.

Årets vaccinationskampanj drog igång i onsdags. Det blev övertid och 12 timmar på jobbet. Det var en aning för mycket och kändes i kroppen. Massor av pensionärer köade i vanlig ordning på slaget när portarna slogs upp och några timmar senare var det folktomt, men de tror kanske att sprutorna tar slut om de inte är där första dagen. Även jag som tillhörande riskgrupp har låtit vaccinera mig.


Utsikt från ett älgjaktspass


Flytten söderut


Framtida strömgaranti


Ny internationell skylt


Julkortsvackert 1 dag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0