Början av juli

100711

Tiden på sommaren verkar gå så mycket fortare än resten av året. Dèsirée är äntligen trimmad, hon ser ut som en liten råtta men det är skönt för henne att ha blivit av med pälsen i den här värmen. Hon var med oss i båt till en liten ö i Åsnen och njöt av att kunna få springa fritt, plaska i vattnet och upptäcka ön. Det är en glädje att se henne. Sjö- och vattenliv är ett umärkt sätt att hålla sig någorlunda sval och fräsch. Vi badade för första gången i år och det var i sanning avsvalkande.

Sommartid är också skördetid och lite av det som vi sått tidigare i år är redan klart för skörd. Det var inga problem att fylla korgen med mangold till förvällning, den fortsätter att växa och ge mera järn och vitaminer till kosten. Dessutom har jag provat på att göra eget örtsalt. Man ska varva havsalt med örter i en burk och låta det torka och dra till sig av varandras godhet. Jag använde gräslök, mynta, rosmarin, salvia, libbsticka, oregano och timjan till mitt örtsalt.

Bryggan i lilla sjön, Hagsvarten är en härlig plats. Där vindar alltid och aldrig finns där några mygg. Vi hade picknick/grillkväll i och knytkalas där med några grannar och en härlig kväll blev det.

En milstolpe i livet är konfirmationen om man väljer att genomgå denna rit. Matilda och fyra andra kamrater konfirmerades i Västra Torsås kyrka en mycket varm dag. Det är en vacker och ljus högtid och det syntes att kyrkan i alla fall inom vissa områden kämpar med att förnya sig. Det är inte längre några stränga förhör utan ungdomarna fick agera istället.

Maken har svettats i skogen med att stämpla i veckan medan jag har kunnat gona mig inomhus i skön luftkonditionering. Den är jag evigt tacksam för. Det är lättare att hålla huvudet kallt och inte så jobbigt att arbeta när temperaturen pendlar mellan 25-30°C.















Kommentarer
Postat av: annmari

Hypnotisören var bit vis väldigt spännande, men bitvis lite långtråkig tycker jag nog. Ska du läsa en spännande bok ska du läsa Levande begravd av Peter James, tror jag det var. Deeeen är spännande

2010-07-13 @ 19:30:22
URL: http://annmari.blogg.se/
Postat av: annmari

Burkarna är minisar som jag ska ha till disressfärgerna. Tror jag blir perfekt

2010-07-16 @ 21:53:12
URL: http://annmari.blogg.se/
Postat av: Marie

Hej, visst går sommaren fort! Låter så härligt med odlingar, bryggor och gemenskap och Dessan blev så fin i nya pälsen, måste vara skönt.



Eget örtsalt är sådant jag tänker på under vintern att DET ska jag fixa i sommar - så himla bra att du påminde mig medan tid är! Måste härma! ;)



Tavlorna är magiskt vackra. Har tyvärr ingen aning vem som gjorde dem men du kan kontakta Grevbäcks hembygdsförening http://grevback.com/ och höra om de vet. De har en utställarlista som de delar ut och borde kunna ge dig dessa uppgifter för ingen annan hade likadana tavlor. Tovat har många men inte enbart tavlor i sin monter. Den med fåren var absolut underbar, de betade på en äng och var liksom ulliga mot den tovade bakgrunden så en sådan skulle jag gärna beställa själv, hör gärna av dig om du har någon framgång med kontakten.

2010-07-17 @ 12:12:54
URL: http://livsresande.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0