Mitt läsår 2010

101227

Det har varit ett produktivt läsår för mig och totalen med tre läsdagar kvar i år ser ut att sluta på 96 böcker. Det är inte alldeles lätt att välja ut vilka de 10 bästa böckerna jag läste 2010 var. Helt utan inbördes ordning var mina största läsupplevelser:

* Elsie Johansson - Min ensamma kropp
* Sofie Oksanen - Utrensningen
* August Strindberg - Hemsöborna
* Yvonne Hirdman - Den röda grevinnan
* Torgny Lindgren - Hummelhonung
* Bengt Olsson - Gregorius
* Alexander Solsjenitsyn - En dag i Ivan Denisovitj liv
* Kristina Ekero Eriksson - Årstafruns dolda dagböcker
* Selma Lagerlöf - Jerusalem
* Jonas Jonasson - Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

När man skriver listor på detta sätt är det omöjligt att bortse från August Strindberg, Alexander Solsjenitsyn och Selma Lagerlöf. Däremot har jag bara inkluderat en av Torgny Lindgrens tre böcker från året. Hundraåringen kanske inte tillhör en av de absolut bästa böckerna men den definitivt den roligaste och därför får den vara med. Humor är inte att förakta. Både "Den röda grevinnan" och "Årstafrun" är inträngande verkliga berättelser om två fascinerande kvinnor med i alla fall 100 mellan deras levnadsöden. Sofie Oksanen är ett finskt stjärnskott som jag definitivt kommer att läsa flera böcker av. Håller hon takten är det framtida nobelprismaterial.


Kommentarer
Postat av: annmari

Har bara läst 1ooåringen.... av dessa, och jag skrattade mej igenom stora delar av boken

2010-12-27 @ 20:44:52
URL: http://annmari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0