Shoppingresa till Värnamo

100821

Min kära väninna och granne Karin bjöd med mig på en shoppingtur till Värnamo. Aldrig hade jag väl trott att det fanns så många affärer där så att vi blev sysselsatta en hel dag. En massa fynd gjorde vi också och hade trevligt. En riktig tjejdag. Halvvägs hemma, i Alvesta, stannade vi till och fortsatte shoppa.

Det viktigaste med veckan var ändå att jag började jobba efter semester. Att jag var rysligt ringrostig i måndags visar väl bara att jag verkligen kopplat av och haft semester.

16 augusti är en stor dag i varje jägares kalender. Då börjar pürschjakten på råbock. Maken, svågern och jag tog varsitt pass på kvällen och satt i ömsom regn och ömsom sol och njöt av naturen. Inga rådjur kom tilll mig men däremot hade jag sällskap i närmare en timme av en älg som klev omkring i kanten av "mitt" hygge och smååt. Han fattade aldrig att jag var där och därför blev det en fin stund på bara 40-50 meters håll. DET är en naturupplevelse som heter duga.

Jag har fått blåbär från mer än en snäll granne och njuter verkligen. Allt smaskar vi inte i oss utan fryser in en hel del också. Förutom björnbär gillar jag blåbär mest av alla bär.

Det har blivit en del påtande i trädgården också. En ny rabatt ska jag anlägga och en annan ska läggas igen. Växterna från den måste flyttas någon annanstans. Det är ständig rundgång och planerande och det är jätteroligt. Vi har nu avnjutit gurka, tomat, broccoli, rödlöd, mangold, rödbetor och sallad från egen odling. Inte alls dumt. Jag förväller och fryser in eller torkar för vintern.


Lunch på Café Snipen


Vid bron över Lagan


Storgatsbacken, Ströget i Värnamo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0