Skogsplantering

100429

Ett av göromålen på våren är att plantera i skogen. I år är det inte fråga om så många plantor som skall i jorden. Jag skall sätta 3 000 granplantor och 400 sitkagran. Sitkagran är en gran som på många marker växer ganska så bra. Den kännetecknas av att den har mycket vassa barr.
Nästa vecka räknar jag med att alla plantorna skall vara i jorden. Jag tar några timmar då och då till planteringsjobbet. Många tycker plantering är ett tråkigt jobb, men jag håller inte riktigt med där, är skönt att gå på ett hygge i sin egen takt och lyssna på fågelkvitter. Det är ju roligt att sedan se plantorna växa. De första plantorna jag satte i mitt liv har nu växt upp till stora träd och gallrats både en och t.om två gånger på något ställe. Att få se växtrkraften är njutningsfullt.
I år har Dessan fått följa med ut när jag har planterat och hon springer runt mig och tar sina utflykter då och då. Idag kom en av våra sommartorpare med hunden till mig, hon hade letat upp honom vid hans stuga och ville stanna där.



En låda med 100 granplantor av täckrotstyp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0