Bokåret

091228

Sedan i somras har det blivit en blandad kompott med böcker lästa. Delvis styrs mitt läsurval av vilka ljudböcker som biblioteket kan skaffa fram. Det finns alltid en i bilen och när man som jag kör 60 km var dag blir det några böcker om året att lyssna på.
* Bibliotekskatten Dewey är vad som jag lyssnar på tillfället. Det blir årets sista ljudbok.
* Den senaste dessförinnan var årets nobelpristagare Herta Müllers "Idag hade jag inte velat träfa mig själv". Den var bra men konstig. Ungefär så vriden och pessimistisk som människor blir en diktatur, sådan var också boken.
* En favorit var Helena Henschens "Hon älskade" som handlar om författarens farmor, en märklig kvinna som föddes i slutet av 1800-talet. En sann historia. Den rekommenderas.
* William Goldings "Flugornas herre" var rolig att läsa om. Det var en av de böckerna som man påtvingades i gymnasiet och kanske inte helt var redo för då, men nu hade jag stor behållning av den.
* Deborah Rodriguez "Skönhetsskolan" är en annan historia baserad på verkliga livet och handlar om en beslutsam amerikansk hårfrisörska som åker till Kabul i Afghanistan för att öppna en skönhetsskola. Intressant med kulturkrockar men också att läsa vad man kan åstadkomma med en udda idé och lite jävlaranamma.
* Vi stannar kvar i Afghanistan och "Flyga drake" av Khaled Husseini. Återigen med sanningen i bagaget är det en mycket rörande bok där jag fällde mer än en tår när jag läste.
* Mera Asien fick jag mig till livs i "Kan du säga Shibbolet"? av Marjaneh Bakhtiari. Den handlar om två systrar, födda i Sverige, som åker till sina föräldrars hemland Iran och vad de får uppleva där när de träffar sin mormor, moster och jämnåriga kusin.
* Lite humor måste man också ha. Alan Bennets "Drottningen vänder blad" fokuserar på vad som skulle kunna hända om den engelska drottningen började läsa böcker.
* "Djävla John" av Eva Dozzi är lite svartare humor. En historia om vad som kunde ha hänt om John Lennon blev förälskad i en svensk tjej under en av deras tidigaste turnéer till Sverige.
* "Systrar i jeans" är en banal historia om vad 4 amerikanska collegetjejer upplever när de delar samma par jeans.
* Tiden har lite gått ifrån "Barn 312" av Hans Ulrich Horster. Att mötas och skiljas under andra världskriget är ett alltför vanligt tema att skriva om.
* Två böcker som fokuserar med på foton än på texten är de nostalgiska skildringarna av "Den siste bonden i Tämmesboda" och om bröderna "Erik och Sigvard".
* Mest stolt över jag vad jag har läst under året är "Anna Karenina" av Leo Tolstoj. Inte så lite inspirerad av vår bröllopsresa till Rysslanda tidigare i år.
* En riktigt rälig bok som jag mot slutet bara kunde lyssna på i portioner var "Den som vässar vargars tänder" av Carina Rydberg.
*David Lagerkrantz bok "Syndafall i Wilmslov" var bra. Den lyssnade jag på medan jag låg hemma och var sjuk i svininfluensan varför alla intryck inte är helt klara men vilken bra bok. Det är inte lätt att skriva en deckare om ett mordfall som kanske inte var ett mordfall 60 år efter händelserna men det lyckas. Spännande och bra med fina miljöskildringar och flera överaskningar på vägen.

Böckerna från första halvan av 2009 får vi ta någon annan dag.




En feel-good bok


Kommentarer
Postat av: annmari

Oj vad mycket du hunnit med. Själv läste jag Barn 312 någon gång på 70-talet. Har den fortfarande kvar i pocketupplagan. Minns att jag tyckte den var värd att spara.

2009-12-28 @ 20:08:18
URL: http://annmari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0